Üdvözlet

Felhasználónév:

Jelszó:


Adatok megjegyzése

[ ]
[ ]
[ ]

Online

Vendégek: 1
Tagok: 0
Ezen a lapon: 1
Tagok: 368, legújabb: Robiroby

Szavazás


Melyik alábbi játékokkal játszol a leggyakrabban?



Sokszereplős online szerepjátékokkal (MMORPG)

Sokszereplős online stratégiai játékokkal (MMORTS)

Sokszereplős online lövöldözős játékokkal (MMOFPS)

Egyéb, online többjátékos (multiplayer) játékokkal

Fórumos, emailes, chates szerepjátékokkal (FRPG)

Számítógépes egyszemélyes (single player) szerepjátékokkal (CRPG)

Asztali szerepjátékokkal (RPG)

Táblás / asztali vagy gyűjtögetős kártyákon alapuló stratégiai játékokkal

Élő szerepjátékokkal (LARP, live)

Egyikkel sem játszom (gyakran)!



Kiírta Ricardos
szavazat: 2854
Korábbi szavazások


Játékokról általában

Szerepjátékok

A számítógépes és online játékok története, típusai tekintetében Kömlődi Ferenc az Online közösségi játékok című munkájában (Kömlődi Ferenc: Online közösségi játékok) részletesen bemutatja az online játékok struktúráját és különbségeit, amelyben kitűnik a közösségi jelleg és a játékcél-követés mozzanatának jelentősége. „Az MMORPG-k őse a (nem számítógépes) klasszikus szerepjáték. A játékosok egyfajta improvizációs színházban vettek részt: pontosan megfogalmazott szabályokat követve dolgozták ki alternatív személyiségüket, hajtották végre cselekedeteiket. A több és összetettebb szerepet kínáló mai műfaj – és az online játékok többsége – a hetvenes-nyolcvanas évek elektronikus faliújságjain (bulletin board system, BBS) és a nagyobb amerikai egyetemek szuperszámítógépein „megvívott” játékokból, elsősorban a például elfek, orkok, trollok, félszerzetek és más, J. R. R. Tolkien (A gyűrűk ura) ihlette fantázialények által benépesített MUD-okból fejlődtek ki (multi-user dungeon, de a D a domaint vagy a dimensiont is rövidítheti). Ezekben a kalandprogramokban a tájékozódás és a kommunikáció kizárólag szöveges érintkezés útján valósulhatott meg. A kapcsolat annyira egyértelmű, hogy a korai MMORPG-ket „grafikus MUD-ok”-nak, „újgenerációs MUD- ok”-nak is nevezték. A jelenlegi MMORPG-kkel a masszívan többszereplős online valósidejű stratégiai játékok (massively multiplayer online real-time strategy games, MMORTS) mellett meglepő módon az egyszemélyes lövöldözős (first person shooters) FPS-ekből létrejött masszívan többszereplős online belső nézetű lövöldözős játékok (massively multiplayer online firstperson shooter, MMOFPS) szintén egyre több közös vonást mutatnak.

A MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game – tömegesen sokszereplős online szerepjáték) interneten, online játszható szerepjáték. A nagyon sok szereplős online szerepjáték a számítógépes játékok azon műfaja, ahol nagyszámú játékos képes egymással kapcsolatot teremteni egy virtuális világban. Manapság már igen elterjedt játékforma. Az elnevezés arra utal, hogy sok ezer, millió ember játszik egyszerre. Képességeket (skilleket) fejlesztenek, szörnyek ellen harcolnak egyedül, vagy többen, kereskednek, társalognak. A lehetőségek tárháza végtelen, de játékonként eltérő lehet. A MMORPG kifejezést Richard Garriott eszelte ki, az Ultima Online alkotója, a játéké, mely 1997-ben népszerűsíteni kezdte e műfajt. Mint minden RPG-ben, a játékosok felveszik egy kitalált karakter szerepét (leggyakrabban egy fantáziavilág keretein belül), és ezen karakter cselekvéseinek zömét irányíthatják. A MMORPG-t megkülönböztetjük az egyjátékos, illetve a kisebb többjátékos számítógépes szerepjátékoktól: elsősorban a játékosok száma alapján, másrészt a MMORPG állandóan létező világa miatt, amit általában a készítő cég tart fenn, és ami akkor is létezik, ill. fejlődik, ha a játékos épp nem vesz részt benne.

A MMORPG-k igen népszerűek világszerte, a bevételük világszerte meghaladta a fél milliárd dollárt 2005-ben, és 2006-ban csak a nyugati bevételek meghaladták az egy milliárd USA-beli dollárt. Habár a modern MMORPG-k néha rettentően különböznek az őseiktől, a legtöbbjükben található közös vonás. Többek közt a megszokott témák, a fejlődés valamilyen formája, a játékon belüli szociális kölcsönhatás, mikrokultúra kialakulása, és a rendszer felépítése. Nem minden MMORPG oldja meg egyformán ezeket, van például, amelyik tartalmaz beszélgető-panelt (chat), de van, ahol ez hiányzik, mégis tudunk érintkezni a többiekkel. Témák A MMORPG-k többsége hagyományos, kitalált "fantasy" témákon alapul, sokuk belső világegyeteme összevethető a Dungeons and Dragons című játékkal. Néhányuk vegyes témájú, ahol a fantáziaelemeket kiegészítik, esetleg felcserélik tudományos-fantasztikus, kard és mágia-alapú, vagy bűnügyi fikcióval. További játékok még mélyebb szubkulturális tartalommal bírnak, mint például amerikai képregények, az okkult, vagy egyéb irodalmi műfajok. Ezek az elemek gyakran kapcsolódnak olyan feladatokhoz és helyzetekhez, mint küldetések, szörnyek, zsákmány. Ahogy a MMORPG műfaj érik, és újabb fogyasztói csoportok kerülnek a vonzáskörzetébe, úgy számíthatunk ezen változatosság bővülésére.

Fejlődés Majdnem minden MMORPG-ben a játékos karakterének a fejlődése az elsődleges cél. Sok játék oly módon oldja ezt meg, hogy a játékosok tapasztalati pontokat szereznek tevékenységeik során, és ezen pontok révén a karakter „szinteket” ér el, így egyre ügyesebb lesz az adott téren. Hagyományosan a tapasztalati pontok elsődlegesen szörnyekkel való csatározás, és NJK-k (nem játékos karakterek) számára végrehajtandó küldetések révén keletkeznek, melyeket egyedül, vagy másokkal együtt is végezhetünk. Sok játékban a vagyon felhalmozódása (beleértve a harci eszközöket) szintén utat nyit a fejlődés felé, és ez szintén leggyakrabban csaták során érhető el. A ciklust, amit ezek a feltételek teremtenek – harc új tárgyakért, amik által még többet harcolhatunk – pejoratívan 'szint taposómalomnak', 'darálásnak', vagy néha 'farmolásnak' nevezik. A Progress Quest nevű szerepjáték kimondottan eme trend paródiájaként született meg. Ebben a műfajban szintén hagyomány, hogy a játékosokban egy idő után kialakul az igény arra, hogy csoportosuljanak másokkal az optimális haladási mérték elérésének, vagy fenntartásának érdekében. Ez időnként arra készteti a játékosokat, hogy megváltoztassák valós világbeli elfoglaltságaikat, hogy „ne maradjanak le” a játék világában. Bár egyes szolgáltatók felismerik ennek a problémának a létezését, és a fejlődést időhöz kötöttség nélküli formában teszik elérhetővé, ez mégis egy széles körben kritizált pontja a műfaj játékainak.

Játéktér PvE A PvE (player vs environment) során a játékos egyedül, segítőkkel, vagy más játékosokkal együtt az adott terület szörnyei ellen küzdenek. Klasszikus csapatfelállás a tank (állja a csapásokat, eléri, hogy minden szörny őt támadja) - healer (gyógyító) - damagedealer (nagyot sebző) ami kiegészülhet az adott szörny(ek) megöléséhez speciálisan szükséges szereppel, például debuffer (gátolja a szörny valamely tevékenységét, gyengíti a védelmét, és/vagy támadását), buffer (pozitív hatású varázslatokat rak a csapatra, a negatívakat pedig leszedegeti), offtank (a ráadásnak megjelenő szörnyeket magára vonja, míg a többiek elintézik a főszörnyet). A küzdelem célja lehet a 'farmolás' ekkor valamely anyag, tárgy, honorpont stb megszerzése, tömeges felhalmozása a cél, további tárgyak előállítása és/vagy becserélése, aukción eladása stb végett. Lehet küldetés, a küldetések igen változatosak, az "eredj fiam csapd le X fejét", vagy "gyűjts nekem 1500 buwangbőrt", vagy "itt ez a flaska olaj, kenj meg minden hangyát az erdőben, hogy megtaláld a szegény átváltoztatott lottóárust", a küldetés jutalma szintén valamely tárgy, pénz, honor. Lehet továbbá 'insta', amelyben egyedül vagy csapatban, a főszörnyig elvergődés, vagy elsettenkedés, majd a főszörny kiiktatása, az így nyert ritka tárgyak megszerzése a cél. Ez mind egy idő után unalmassá válik. A PvP tartja életben a mmorpgt, hiszen csak a legfanatikusabbaknak okoz örömet harminccsiliomodszor megölni Glintet, Krystallust vagy Okander "Mad Man" Mallent.



Online identitás
Online játékok
Szerepjátékok
Gamification

Ez az oldal e107 portál rendszert használ, és a GNU GPL licensz alatt lett kiadva.